Personalizowane nadruki na odzieży od lat cieszą się ogromną popularnością. Ubrania z unikalnym wzorem pozwalają wyróżnić się z tłumu. Z kolei firmy wykorzystują je do tworzenia uniformów pracowniczych z własnym logo i innych gadżetów promocyjnych, które przyczyniają się do budowania wizerunku marki. Dynamiczny rozwój technologii sprawił, że możliwości w tym zakresie są coraz większe. Jedną z najnowszych i najszybciej rozwijających się metod znakowania jest nadruk DTF. Jeśli chcesz dowiedzieć się, czym jest DTF, jak przebiega proces znakowania tą metodą, jakie ma atuty i jak wypada na tle innych sposobów personalizacji, zapraszamy do lektury!
Co to jest nadruk DTF?
Nadruk DTF to metoda znakowania polegająca na przenoszeniu grafik na specjalną folię, a z niej na tkaninę za pomocą prasy transferowej. Skrót DTF pochodzi od angielskiego określenia „direct to film”, które oznacza po prostu: „bezpośrednio na folii”.
Znakowanie odzieży metodą DTF – jak wygląda proces?
Proces druku DTF poprzedza stworzenie projektu. Grafika musi mieć wysoką rozdzielczość, aby zapewnić wyrazistość detali. Najczęściej używa się formatów takich jak png, tiff lub pdf. Tło powinno być przezroczyste, chyba że jest ono częścią projektu.
Gotowy projekt jest przesyłany do drukarki i drukowany na folii PET dwuetapowo: najpierw w kolorze, a potem następuje natychmiastowe nałożenie tuszu białego jako podkładu. Warstwa białego tuszu zapewnia, że nadruk będzie wyraźny nawet na ciemnych materiałach. Dzięki precyzji drukarki każda warstwa idealnie się pokrywa, co gwarantuje ostry i szczegółowy nadruk.
Po wydrukowaniu grafiki na folii nanoszony jest na nią specjalny proszek klejący. Ten proszek działa jak spoiwo, które po podgrzaniu trwale przylega do tkaniny. Posypanie proszkiem folii odbywa się ręcznie lub przez drukarkę (w przypadku urządzeń przemysłowych).
Po utrwaleniu wzoru na folii, które odbywa się pod wpływem ciepła, następuje kluczowy etap – transfer na tkaninę. Materiał, na który ma zostać naniesiony nadruk, układa się na prasie termicznej. Na tkaninie umieszcza się folię z nadrukiem. Prasa termiczna podgrzewa folię w temperaturze ok. 150–180°C przez mniej więcej 15 sekund. Ciepło aktywuje klej i wiąże nadruk z materiałem.
Po ostygnięciu folię delikatnie odrywa się od materiału, pozostawiając nadruk na jego powierzchni.
Jakie zalety ma nadruk DTF?
Jednym z największych atutów nadruku DTF jest możliwość aplikacji wzorów na szeroką gamę materiałów. Technologia ta ma zastosowanie w przypadku bawełny, bawełny z domieszką włókien syntetycznych, poliestru i jego mieszanek, tkanin elastycznych (z domieszką elastanu), lnu, filcu, skóry naturalnej i ekologicznej i wielu innych. Co więcej, nadruk DTF sprawdza się zarówno na jasnych, jak i ciemnych materiałach, co dodatkowo zwiększa zakres jego zastosowań.
Nadruki wykonane w technologii DTF charakteryzują się niezwykłą trwałością, bardzo długo zachowują swoją pierwotną estetykę. Dzięki zastosowaniu proszku klejącego nadruk jest trwale związany z tkaniną, co zapewnia odporność na wielokrotne pranie oraz uszkodzenia mechaniczne, np. pęknięcia. Dzięki temu DTF jest idealnym wyborem w przypadku odzieży roboczej, sportowej czy dziecięcej, gdzie trwałość ma kluczowe znaczenie.
Kolejną zaletą nadruków DTF jest głębia kolorów oraz wysoki stopień szczegółowości grafiki. Barwy są, żywe, wyraziste. Możliwe jest drukowanie zdjęć i skomplikowanych wzorów artystycznych, a także gradientów (przejść tonalnych), co daje twórcom nieograniczone możliwości projektowe. Aplikacje wyglądają bardzo profesjonalnie.
Dzięki prostemu procesowi drukowania oraz możliwości szybkiego przenoszenia grafiki na materiał DTF jest jedną z najbardziej efektywnych czasowo metod realizacji nadruków. Ponadto nadruki DTF są opłacalne kosztowo przy małych nakładach, dlatego umożliwiają realizację indywidualnych zamówień w atrakcyjnych cenach.
Nadruk DTF kontra inne techniki nadruku
Choć istnieje wiele technik znakowania, z których każda ma swoje zalety, metoda DTF pod wieloma względami wybija się na ich tle. Porównajmy DTF z kilkoma najbardziej popularnymi technikami personalizacji odzieży.
Jedną z najstarszych technik jest sitodruk polegający na przepuszczaniu farby przez szablon (sito), który nakłada wzór na materiał. Sitodruk jest ekonomiczny przy dużych nakładach, ale mało opłacalny przy małych seriach ze względu na koszty przygotowania matryc. Natomiast DTF kalkuluje się już przy niewielkich nakładach, ponieważ nie wymaga przygotowania matryc ani dodatkowego sprzętu. Każdy nadruk może być inny bez dodatkowych kosztów. O ile sitodruk jest ograniczony pod względem liczby kolorów w projekcie (każdy kolor wymaga osobnego sita) i w związku z tym przeznaczony jest głównie do prostych grafik i jednolitych kolorów, DTF nie ma żadnych ograniczeń.
W porównaniu do sublimacji, czyli techniki nadruku wykorzystującej specjalne atramenty, które pod wpływem ciepła i ciśnienia wnikają w strukturę materiału, DTF może być stosowany na różnorodnych materiałach. Sublimacja zaś ma zastosowanie głównie do tkanin poliestrowych i to w jasnym kolorze.
Zestawiając DTF z DTG, czyli metodą nadruku bezpośrednio na materiale (direct to garment), nie można jednoznacznie stwierdzić, która metoda jest lepsza, ale DTF jest raczej trwalszy, a ponadto nie wymaga uprzedniego stosowania specjalnego preparatu (zwanego pretreatment) na podłożu.
Niezależnie od tego, czy chcesz stworzyć coś dla siebie, czy dla swojej firmy, druk DTF pozwoli Ci łatwo i szybko tworzyć takie projekty, które wcześniej wydawały się niemożliwe, oraz uzyskać znakomity efekt i trwałość.