Restauracje i kantyny pracownicze w firmie – więcej niż smaczne i pożywne posiłki

Restauracje i kantyny pracownicze w firmie – więcej niż smaczne i pożywne posiłki

Kantyna pracownicza – co powinna zapewniać firmowa jadalnia lub restauracja?

Stołówki pracownicze przybierają rozmaite formy, od prostego aneksu kuchennego po lokal gastronomiczny z prawdziwego zdarzenia. Kantyna pracownicza powinna spełniać szereg norm prawnych – duże znaczenie ma również jakość serwowanych potraw, różnorodne menu i dodatkowe atrakcje. Przeczytaj artykuł, a dowiesz się więcej na ten temat!

  • Projekt technologiczny kantyny pracowniczej musi zapewnić bezpieczeństwo pracowników, żywności i zgodność z normami BHP.
  • Wspólne spożywanie posiłków to doskonała metoda integracji pracowników i budowania lepszych relacji w zespole czy załodze.
  • Kantyny pracownicze stanowią użytek wszystkich pracowników danego zakładu pracy – zarówno pracowników produkcyjnych, jak i pracowników sektora administracyjno-biurowego.

Kantyna pracownicza to pomieszczenie socjalne zlokalizowane w zakładzie pracy, które służy spożywaniu własnych posiłków lub wydawaniu przygotowywanego na miejscu jedzenia i picia. Przerwy wykorzystywane są maksymalnie efektywnie – ludzie mogą odetchnąć, posilić się, nabrać energii i porozmawiać. A wszystko bez oczekiwania na dostawcę. Niektóre firmy nie ograniczają się do dostarczania pracownikom posiłków, ale też starają się zapewniać kreatywne formy odpoczynku. Przykładem mogą być wspominane na https://www.compass-group.pl/restauracje-pracownicze wydarzenia tematyczne.

Stołówki pracownicze a wymogi prawne – skrót najważniejszych informacji 

Zgodnie z obowiązującymi przepisami firmy, które zatrudniają powyżej 20 pracowników na jednej zmianie, muszą zapewnić pomieszczenie do spożywania posiłków. Wymóg dotyczy również zakładów, w których personel ma kontakt ze szkodliwymi substancjami chemicznymi, promieniotwórczymi, zakaźnymi lub intensywnie brudzącymi – bez względu na liczbę zatrudnionych. Z obowiązku wyłączone są przedsiębiorstwa, w których wykonuje się prace biurowe. Jednak własna restauracja dla pracowników może stanowić istotny argument w rywalizacji firm o talenty na rynku.

Projekt kantyny pracowniczej musi zapewniać bezpieczeństwo pracowników i higienę pracy

Przepisy wyróżniają 3 rodzaje stołówek pracowniczych. Pierwsza do spożywania posiłków własnych, druga na jedzenie własne i wydawanie napojów (obie muszą mieć szafki do higienicznego przechowywania posiłków), trzecia z zapleczem kuchennym do spożywania posiłków profilaktycznych. Właściwe rozplanowanie stref kantyny firmowej wymaga, aby:

  • pomieszczenie typu I miało przynajmniej 8 m² i 1,1 m² na pracownika i umożliwiało samodzielne przygotowanie jedzenia;
  • kantyna pracownicza typu II dysponowała zapleczem do przygotowywania napojów i zmywania naczyń;
  • jadalnia typu III zapewniała osobne węzły sanitarne dla pracowników i obsługi kantyny (dla niej konieczna jest również szatnia).

Organizacja imprezy w miejscu pracy? Restauracja dla pracowników będzie idealnym miejscem!

Spotkania integracyjne nie mogą obejść się bez poczęstunku. Nie ma potrzeby szukania odpowiedniego lokalu czy organizowania transportu (co wiąże się z dodatkowymi kosztami), jeżeli w zakładzie pracy już istnieje odpowiednie zaplecze – takie, które wszyscy doskonale znają. Własne restauracje pracownicze przydadzą się także podczas świąt, celebracji ważnych wydarzeń w życiu firmy (od rozmaitych rocznic po kamienie milowe rozwoju) czy członków zespołu (np. urodziny, narodziny dziecka). To wszystko stanie się znacznie prostsze do przeprowadzenia, pod warunkiem że operator kantyny pracowniczej ma również odpowiednie doświadczenie w organizacji takich eventów.

Zostaw komentarz