Porady dotyczące jazdy na śniegu Adekwatne przygotowanie do zimowej jazdy na śniegu wymaga wyposażenia twojego pojazdu w opony zimowe, sprawnych amortyzatorów oraz zdobycia wiedzy na temat technik hamowania i manewrowania w zakrętach.
Jazda samochodem zimą różni się znacznie od prowadzenia pojazdu w innych sezonach. Poruszanie się po śniegu i lodzie wymaga specjalnych umiejętności, doświadczenia i odpowiedzialności. Niestety, wiele szkół jazdy nie oferuje wystarczającego przygotowania do takich warunków, co prowadzi do licznych wypadków drogowych każdej zimy.
Podstawowe zasady do jazdy w zimie
Opony
Stosowanie wyłącznie zimowych, jakościowo dobrych opon z odpowiednim bieżnikiem.
Odpowiednia odległość
Podczas poruszania się na drogach zimowych utrzymuj bezpieczną odległość, która powinna być nawet dwukrotnie większa niż standardowo. W praktyce, jest to zwykle około cztery razy odległość, którą utrzymujemy latem.
Ustawienie kół
Kiedy zaczynasz jazdę, upewnij się, że twoje koła są skręcone do jazdy na wprost. Brak przestrzegania tej zasady może sprawić, że samochód utknie.
Łagodne pokonywanie zakrętów
Bądź szczególnie ostrożny podczas pokonywania zakrętów. Wybierz najłagodniejszy możliwy łuk skrętu, tak aby ślad tylnych kół nie różnił się zbytnio od śladu przednich. Ten styl jazdy znacznie zmniejsza ryzyko poślizgu.
Poruszanie się po wyrobionych śladach
Podczas jazdy po głębokim śniegu, najlepiej utrzymywać się w śladach po innych pojazdach. Śnieg stawia duży opór, a próba opuszczenia utartego toru może gwałtownie zmniejszyć prędkość, co może prowadzić do nieprzewidzianego zatrzymania.
Unikanie zatrzymania
Staraj się unikać zatrzymania na śniegu. Utrata przyczepności przednich kół podczas jazdy po śniegu może prowadzić do utknięcia.

Właściwe opony
Bezwzględnym warunkiem zimowej jazdy jest wyposażenie samochodu w opony zimowe. To ich konstrukcja, w tym kształt i głębokość bieżnika, a także skład mieszanki gumowej, decyduje o ich właściwościach. Samochód wyposażony w opony zimowe radzi sobie znacznie lepiej na śnieżnych drogach, dzięki ich miękkiej konsystencji i gęsto naciętemu bieżnikowi, co ułatwia jazdę na śniegu.
Odpowiednie hamowanie
Hamowanie na śniegu jest kolejnym kluczowym aspektem. Niewłaściwe użycie hamulca, np. naciśnięcie go do oporu nawet przy prędkości 60 km/h na śliskim podłożu, prowadzi do utraty kontroli nad pojazdem. Dlatego ważne jest stosowanie hamulców z umiarem. Warto pamiętać o pulsacyjnym hamowaniu, a nie naciskaniu pedału do końca. Aby uniknąć poślizgu i kolizji, kluczowe jest zachowanie bezpiecznej odległości od innych uczestników ruchu oraz hamowanie za pomocą biegów. Należy pamiętać, że droga hamowania na oblodzonej jezdni może wynosić nawet 65 metrów, podczas gdy na suchej nawierzchni jest to zaledwie 42 metry.
Odpowiedni stan amortyzatorów
Bezpieczeństwo jazdy zależy nie tylko od umiejętności i doświadczenia kierowcy, ale także od stanu technicznego pojazdu. Obok odpowiednich opon, kluczową rolę odgrywa stan amortyzatorów. Uszkodzone amortyzatory wydłużają drogę hamowania, co na oblodzonej jezdni staje się niezwykle niebezpieczne. Pojazd ze zużytymi amortyzatorami traci stabilność, co powoduje trudności przy pokonywaniu zakrętów, zwłaszcza ostrych. Zły stan amortyzatorów negatywnie wpływa również na komfort jazdy.
Pokonywanie zakrętów
Podczas jazdy na śniegu warto zdobyć wiedzę na temat prawidłowego pokonywania zakrętów, gdyż nieumiejętne wykonanie manewru może prowadzić do wypadku. Przede wszystkim, prędkość powinna zostać zredukowana przed zakrętem. Ruchy kierownicą powinny być płynne, aby uniknąć utraty przyczepności i poślizgu. Podczas pokonywania zakrętu należy utrzymać stałą, ale niską prędkość. W razie potrzeby należy zdjąć nogę z gazu lub zastosować pulsacyjne hamowanie nożne. Blokada kół podczas pokonywania zakrętu na śliskiej nawierzchni może prowadzić do niekontrolowanego poślizgu i wypadku.
Prawidłowe skręcanie i prostowanie kół
Jeśli odczujesz poślizg kół podczas pokonywania zakrętu, pojazd może stracić przyczepność i nie zdołać wjechać w zakręt, co grozi wyjechaniem z drogi. W takiej sytuacji niezbędne jest wyrównanie kół, aby zahamować skręcanie pojazdu. W przeciwnym razie, poślizg pojazdu tylko się pogorszy. Niestety, wielu kierowców nie jest przygotowanych na taką sytuację, ponieważ często nie jest to element szkolenia w szkołach jazdy. Wielu kierowców odruchowo próbuje skręcić jeszcze bardziej, zwiększając kąt obrotu kół, co prowadzi do intensyfikacji poślizgu.
Zaskakujące może być to, jak bardzo zmieni się reakcja twojego pojazdu na poślizg przednich kół, gdy zaczniesz wyrównywać położenie kół, zmniejszając kąt skrętu, co zapobiega dalszemu poślizgowi przedniej osi samochodu. To wynika z faktu, że opony mają największą przyczepność, gdy toczą się prosto. Im większy jest skręt, tym słabsza jest przyczepność kół do nawierzchni.
Zmniejszona przyczepność na śniegu staje się widoczna, gdy skręcasz zbyt gwałtownie. Dotyczy to samochodów niezależnie od rodzaju napędu. Prostowanie kół w celu zmniejszenia kąta skrętu może pomóc zredukować poślizg kół.
Skręcanie bez dodawania gazu i hamowania
Manewrowanie pojazdem na ośnieżonym asfalcie może w wielu przypadkach generować napięcie i stanowić zagrożenie. To szczególnie prawdziwe podczas poruszania się na ośnieżonej nawierzchni, gdzie utrzymanie odpowiedniej przyczepności jest wyzwaniem, co często prowadzi do utraty sterowności pojazdu. Stąd też niezwykle istotne jest stosowanie się do h rekomendacji, które mówią o korzystaniu z hamulca wyłącznie podczas jazdy w linii prostej. Próba hamowania podczas skrętu może wywołać zjawisko podsterowności. W efekcie, pojazd może zboczyć z założonej ścieżki ruchu w zakręcie, a w skrajnych przypadkach może to prowadzić do zjechania na przeciwny pas ruchu drogowego.