Trening bokserski – jak wygląda i czego możesz się spodziewać?

Trening bokserski to nie tylko rutynowe uderzanie rękami w worek treningowy albo sparingi z partnerem, w których walczy się do pierwszego nokautu. Jeśli nigdy nie trenowałeś i znasz obrazki z treningów, które widziałeś w filmach albo gdzieś w internecie, to bardzo możliwe, że Twoje wyobrażenia mogą rozmijać się z rzeczywistością.

Elementy treningu bokserskiego

Na bokserski trening składają się między innymi ćwiczenie koordynacji, typowo bokserskiej techniki uderzeń, pracy nad szybkością, pracy na nogach, siły, wydolności. Trening bokserski jest często podzielony jest na różne jednostki, mające poprawić poszczególne elementy warsztatu boksera. Na typowy bokserski trening składają się:

Rozgrzewka

Początek treningu, na który poświęcisz kilka albo kilkanaście minut. Nie powinno się jej zaniedbywać, lecz warto też, by nie była zbyt długa i wycieńczająca. Jak wygląda? Powszechny jest bieg, w którym będziesz przygotowywał do aktywności barki, łokcie, nadgarstki i kart. Oprócz tego na pewno pojawi się rozciąganie poszczególnych partii mięśniowych, a także klasyki takie jak bieg bokserski czy walka z cieniem.

Ćwiczenia w parach

Jasne, że będziesz potrzebował partnera do treningu, ale z pewnością znajdzie się ktoś, kto poda Ci tutaj pomocną dłoń. W niektórych grupach zdarza się też, że trener poświęca początkującym więcej czasu, ucząc ich absolutnych podstaw jak przyjęcie pozycji, trzymanie gardy czy wyprowadzanie podstawowych ciosów. Trener pokazuje ćwiczenia, o uczniowie odtwarzają je. Spodziewaj się różnorodnych ćwiczeń, kombinacji uderzeń, uników, zwodów albo prostych zadaniówek.

Trening siły, wytrzymałości i koordynacji

Początkujący oczywiście przeważnie nie mają do dyspozycji tylu jednostek, by trenować wszystko z osobna, ale ćwiczenia na treningu boksu mają być możliwie uniwersalne i rozwijające jak najwięcej umiejętności naraz.

Trening na worku

Trening na worku to jedna z podstaw boksu. To narzędzie pomoże Ci budować umiejętności na wiele sposobów, zarówno jeśli chodzi o technikę, jak i siłę czy wytrzymałość. Trening na worku to też świetna opcja, kiedy nie możesz pójść na grupę – sam decydujesz o tym, co będziesz chciał ćwiczyć, w tempie, jakie w danym momencie Ci odpowiada.

Sparingi – sprawdź to, czego się nauczyłeś

Sparingi to dla wielu moment testu, przełożenia tego, czego się uczyłeś, na praktykę. Nie ma jednak sensu ich demonizować – w większości grup będzie to kontrolowane doświadczenie, gdzie żaden odpowiedzialny trener nie rzuci Cię na pożarcie bardziej doświadczonym rywalom, którzy będą próbować zrobić Ci krzywdę.

Po treningu – rozciąganie i wyciszenie

Dobry trening powinien też dobrze się kończyć. Znaczy to tyle, że powinieneś postawić na cool down, czyli spokojną aktywność, która pozwoli Ci płynnie przejść do fazy odpoczynku. Po intensywnym treningu istotne jest odpowiednie zakończenie. Porozciągaj mięśnie, skup się na oddechu.

Sprzęt bokserski

Podstawą są rękawice bokserskie dla ochrony dłoni i Twojego partnera. Do tego trzeba dołożyć ochraniacz szczęki i bandaże bokserskie.

Pamiętaj, że do pracy na worku i do sparingów powinieneś używać rękawic o innej wadze. Dobierz je też odpowiednio do swojej wagi i przeznaczenia. Popularne rękawice bokserskie są w wadze 12 oz sprawdzą się na większości treningów. Dobrym pomysłem będzie zadbanie o wygodne buty bokserskie.

Więcej porad i szeroki wybór sprzętu do sportów walki znajdziesz w naszym sklepie bokserskim MMAniak.

Zostaw komentarz